Jak se stát CVOKem během 12 hodin aneb krátký report z “hliněných hor”

Zdarec bando,

že nevíte co jsou “hliněné hory”? CVOK aby se v tom vyznal.

Ale popořádku, “hliněné hory” najdete kousek nad Prahou, jedná se o pískovcovou oblast zvanou Kokořínsko anebo Dubské Švýcarsko. Slovy klasika Tatuše: “Kokořínsko je úžasné a kouzelné – když tam nemusíte lízt” aneb skály ukryté pod poli s kukuřicí :).

CVOK je Tatušem pořádaná akce “Cyklistický Výlet Oblastmi Kokořínska”. V čem tato taškařice spočívá? V časovém limitu objet na kole lezeckými oblasti, zde vylézt na předem vylosované věže, dojet zpět do cíle v časovém limitu (8:00-20:00, později s penalizací) a pokusit se získat alespoň 10 bodů za vylezené věže. (soutěžní věže jsou bodově ohodnoceny). K orientaci v terénu je povolena pouze tištěná mapa a horolezecký průvodce, žádné moderní technologie nejsou tolerovány. Komu se vysněných 10 bodů podaří získat, je oceněn diplomem a po celý rok smí používat titul CVOK.

O akci jsem delší dobu věděl, ale až na popud Bina, že pojede taky, jeho vyprávění z již absolvovaných ročníků, jsem se domluvil s Krtkem a na CVOKa jsme se přihlásili. První termín byl odložen kvůli nepřízni počasí, ale v náhradním termínu počasí přálo. Den D byl 13. duben. JEDEME, hurá!

Ve velkém předstihu ve čtvrtek před akcí kupuji mapu Kokořínska v rozlišení 1:40 000, jinou jsem nesehnal. Naštěstí mám nové horolezecké průvodce zde. Balím par smyc, presek, Krtek bere poloviční lano, připravit kolo, promazat – nejde mi sundat pedál ve kterém povážlivě skřípe 🙂 a v pátek trádá z Ostravy za Krtkem do Olomouce a pak po dálnici na sraz v hospůdce “Na Dobřeni”. Hospoda Dobřeň (Hospoda) • Mapy.cz.

Cestou si povídáme, Krtek pije pívo, cesta odsejpá, po dálnici přes Prahu, sjedeme u Mělníka a za cca 3,5 hodiny z Ostravy jsme na místě. Na parkále před hospůdkou stojí již dost aut s potenciálními CVOKy. Každopádně jsme účastníci, co přijeli z nejvzdálenějšího kouta republiky :). Nikdy jsme zde nebyli, tak si akci aspoň pěkně užijeme. Letošní ročník je spárový, takže o to to bude větší sranda. No a jen na okraj, Bin nepřijel :).

Hospůdka je krásné roubené stavení se super atmosférou a příjemným personálem. Zdravím se s pár známými z písků, obsadíme neobsazený stůl, teď již oba popíjíme pívo, dáme véču a je nám fajn. Čekáme na losování soutěžních věží, které začne kolem 21 hodiny. V každé oblasti (celkem je jich 30) je losem určena jedna soutěžní, místo si značíme do naší přesné mapy a připravujeme strategii. Pivek už je dost, tak jediné co jsme vymysleli, je jít spát a ráno se uvidí :-).

Spíme před autem na parkovišti u hospůdky, jako všichni ostatní. Start je v 8:00. Ráno to vypadá na parkovišti jako v úle, soutěžilo 16 dvojic, dokonce i čistě dívčí dvojky. U snídaně se rozhodujeme, jak pojedeme, strategie je jasná, ujet na bajku do 50 kiláků a pokusit se získat CVOKa!!!

Před 8 hodinou společné foto a v 8:00 hromadný start! Peloton se nám vzdaluje a my míříme z Dobřeně na sever směr skály u Vlkova, jedeme v pelotonu, stejný nápad má více účastníků, měníme plán a jedeme dále na skály u Blateček vež Sněhurka – Z. spára IV (1b). Věž nacházíme rychle, jsme druzí (hore zdar je fuč), chvíli čekáme, cestu vymlaskneme a rychle dále. Vybíráme skály u Tubože vež Druhá věžička – Cvičná spára V (1b). Opět nacházíme napoprvé, u věže jsme první a jako bombónek máme Hore zdar! Postupně se trousí další dvojky, které Krtek vystraší ušlápnutím solidního “kamínku”. Slaníme a míříme dále, čas dobrý, s lezením se nepáráme, jestli to tak půjde dále, CVOK je náš jak nic :).

Pokračujeme na nedaleké Skály v Planém dole vež Tyran – Tyranie VII (1,5b). Bohužel zde nastalo první logistické selhání, Tyrana hledáme více jak 2 hodiny z toho podstatnou část ve vedlejší rokli. Správně nás navedly kola souputníků volně ložená jinde :). Tyran je svižná žába přes 3K s výlezem do marastu na klíč, prostě klasika na masiv. Jinak Planý důl a zdejší skály stojí za návštěvu. Zpátky ke kolům a hurá do kopce na skály u Vlkova, ano kolem jsme už jeli. Zde se opět ukazuje naše parádní orientace a nedostatečná práce s buzolou a mapou, výsledkem je několik nádherných okruhů kolem kolem skal :). Zkráceně zadupeme další cca 1,5 hodiny než nacházíme a to po sluchu další soutěžní věž Vlčí doupě – Domácí typ V (1b). Okrajová spára s materiálem měkčím než bysme doufali s dolezem do lesa :).

Aby toho nebylo málo, Krtek chytil defekt i přes mlíko v pláštích kolo uchází, oprava jen izolepou, lepení, opravná sada a duše zůstala v Olomouci a tak se vyjížďka prodlužuje opakovaným dofukováním. Stále zastavujeme, hledáme v mapě kde jsme a kam bychom měli jet :). Další volba padla na Skály u Dražejova a Nedvězí vež Slaměnka – Údolní spára V (1b). Tady pokračuje utrpení při hledání této dominanty :). Naštěstí na to nejsme sami, potkáváme kámoše ze Šumperka Michala a Brnkyse. Bloudíme po lesích, otáčíme mapou, hulákáme na lesy a přes údolí se kdosi ozve. Ano věž byla úplně jinde, takže po pěkné procházce a solidní ztrátě času docházíme pod věž. Jsou tam holky a spáru si pochvalují, je převislá, nezajistitelná a jedna z nich dala podlahu. Na druhý pokus už to vyšlo. Čekáme až dolezou kluci, pak dá Krtek jištěné sólo na vrchol, dobírá mě a pěkným pochodem se vracíme ke kolům a “rychle dále” na Skály na Rači vež Trampská stěna – Pomlázka VI (1,5b). Zkušeně to bereme zkratkou a celou oblast, vež nevyjímaje míjíme o údolí a hafo výškových metrů. Podstatnou část “cesty” z mapy snášíme bajky na zádech a přelézáme padlé kmeny. Tady roky nikdo nešel natož nejel :). Dole ve vísce Rač je nám jasné, že CVOK se vzdaluje, průběžně Krtek dofoukává pneu. Ještě dáváme pokus najít soutěžní věž, po chvíli se na to vy…me a valíme zpátky do Dobřeně, je to ještě cca 15 kiláků do kopce. Jedeme po asfaltce, kecáme, stavíme, dofoukáváme a tak pořád dokola. Nakonec dáváme “jedno” před cílem ve Střezivojicích hospůdce Bouda a 19:25 dojíždíme do cíle.

Najeli sme kolem 44 kiláků na kole a pěšky, vylezli 5 věží, získali celkově 5,5 bodů. Letos to sice neCVOKlo, ale příští rok to na CVOKa dotáhneme!!!

Shrnutí akce Tatušem, kromě oficiálních výsledků i pár neoficiálních ocenění:

chlív ročníku: Lomikámen na Svatováclavskou věž u Popelova
krasavice ročníku: Allegro pastorale na Čtvero ročních období
překvapení ročníku: popularita Zakšína (9 přelezů Baňky)
prokletá oblast: Dražejov a Nedvězí (kdo vylezl Slaměnku, neudělal Cvoka)
výletníci roku: Matěj a Honza (jediní, kdo objeli Hradčanské stěny a Doksy)
sympaťák víkendu: pan hospodský (již podruhé)
kráva víkendu: jedubaba z č.p. 2 (debut)

Pořadí:

16. Barča + Kantys 5b

Fotogalerie z letošního ročníku je tady: CVOK 2024 – Fotky Google

Načítací animace Načítání...
EAD Logo Trvá to moc dlouho?